Söz sənətimiz – mənəvi sərvətimiz...
Onuncu sinifdə ədəbiyyatımızı tarixi-ədəbi prinsip əsasında öyrənəcəksiniz. Yəni qədim dövrlərdən başlayaraq, söz sənətinin müxtəlif tarixi dönəmlərdə inkişafı, görkəmli nümayəndələrinin yaradıcılığı barədə təsəvvür qazanacaq, yeni bacarıqlara yiyələnəcəksiniz. Araşdıracağınız problem və suallarla bağlı dərslikdə geniş məlumat verilməmişdir. Dərslikdəki yığcam məlumatları hər mövzu üzrə göstərilmiş mənbələrdən əldə etdiklərinizlə zənginləşdirəcək və tamamlayacaqsınız. Həmin mənbələrin sırasında göstərilən bu vəsait sizin üçün hazırlanmışdır. Öyrənəcəyiniz mövzularla bağlı öncə oradakı məlumatı mənimsəməyiniz digər mənbələrlə işinizi asanlaşdıracaqdır. Vəsaitə X sinifdə öyrənilən bədii əsərlər də daxil edilmişdir. Bu, vaxt itkisinin qarşısını alacaq, bütün bədii əsərləri bir mənbədən oxumağınıza imkan yaradacaqdır. Unutmayın ki, bədii əsərlərin hər birini hələ sinifdə öyrənməyə başlamazdan əvvəl müstəqil oxumalısınız.
Ədəbiyyatımız öz mənşəyini türk xalqları üçün ortaq olan qədim türk, yaxud ümumtürk ədəbiyyatından almışdır. Ulu babalarımız olan qədim türklərin bir neçə min il ərzində yaratdığı ortaq ədəbiyyat ən qədim zamanlardan islam dininin qəbuluna qədərki dövrü əhatə edir. Ortaq türk ədəbiyyatının əsasında tanrıçılıq dünyagörüşünü, etnik-mlli düşüncəni əks etdirən qədim türk eposu dayanır. Qədim türk eposu nümunələri olan “Dünyanın yaranması”, “Türklərin törəyişi”, “Oğuz xaqan”, “Alp Ər Tonqa”, “Ərgənəkon”, “Köç” dastanları zaman keçdikcə dəyişikliyə uğramış, bizə yığcam formada gəlib çatmışdır. İlk yazılı ortaq ədəbi-tarixi abidələr VII yüzilliyin məhsulu olan Orxon-Yenisey kitabələri hesab olunur.
İslamiyyətdən öncə Azərbaycan torpaqlarında yaradılmış qədim dövr yazılı abidələrinin mükəmməl nümunəsi olan “Avesta” təkcə xalqımızın deyil, Ön və Orta Asiya xalqlarının ortaq dini-fəlsəfi, ədəbi abidəsi sayılan bu əsərin müəllifinin Zərdüşt olduğu barədə məlumat vardır. Atəşpərəstlik dinini təbliğ edən bu əsər Azərbaycan ərazisindəki tayfa birləşmələri üçün əsrlər boyu müqəddəs and kitabı olmuşdur. Mənbələr göstərir ki, o, çoxcildli əsər olmuşdur. 21 hissədən ibarət olan bu əsər on iki min inək gönü, yaxud lövhə üzərində yazılıbmış. İlk nüsxəsi məhv edilən “Avesta” yaddaşlara əsasən bərpa edilmişdir. Təbiidir ki, bu, onun məzmununda müəyyən dəyişikliyə də səbəb olmuşdur. Əsərdən “Vendidad”, “Vispered”, “Yasna” adlanan üç hissə qalmışdır. Lakin onlar da tam deyildir. “Yasna” adlanan hissədə on yeddi şeir kimi qəbul olunan qatlarda müəllif daha çox yeni din uğrunda gedən döyüşlərdən danışır.
“Avesta”aya görə, dünyanı Ahuraməzda (Hörmüz) və Anqramanyu (Əhriman) adlı iki allah idarə edir. Bunlardan birincisi xeyiri, ikincisi isə şəri təmsil edir. Əsərdə bəşər tarixi üç dövrə bölünür. Bunlardan birincisi bəşəriyyətin keçmiş olduğu qızıl dövrüdür. Bu dövrdə şər, ölüm, xəstəlik yox imiş. İkinci dövr müəllifin yaşadığı dövrdür. Bu dövrdə xeyirlə şər arasında aramsız mübarizə gedir. Üçünc dövr xeyirin şər üzərində qəti qələbəsindən sonra başlanacaq.
Azərbaycan ərazisində Manna, Midiya kimi ilk dövlətlərdən sonra yaranan Alban-Aran dövlətinin mövcud olduğu dövrdə ədəbiyyatın, incəsənətin xeyli inkişaf etməsi barədə mənbələrdə məlumatlar var. Yunan və Roma ədəbiyyatı nümunələrinin yayldığı bu ərazidə orijinal bədii əsərlərin də meydana gəldiyinə şübhə etməmək olar.
Türklərin islam dinini qəbul etməsi ictimai-mədəni həyatın bir çox sahələri kimi, ədəbiyyatın da mövzu, ideya, dil, üslub, janr, vəzn xüsusiyyətlərinə öz təsirini göstərmişdir. İslamiyyətdən sonra türklərin yaratdığı divan ədəbiyyatı əsrlər boyu davam etmişdir. Divan ədəbiyyatına əruz vəznində yazılmış qəzəl, qəsidə, məsnəvi, rübai, müxəmməs, qitə və s. janrlarda şeirlər daxil edilmişdir. Bu əsərlərdə bir çox qədim türk sözləri əvəzinə, ərəb, fars sözləri işləndiyi üçün həmin şeirlərin dili nisbətən ağırdır.
Türk divan ədəbiyyatının ilk nümunələri “Kutadqu bilik” (“Xoşbəxtlik kitabı”) və “Divani-lüğət-it türk” (“Türk dillərinin divanı”) əsərləridir. Onların müəllifləri XI yüzillikdə yaşayıb-yaratmış Y.Balasaqunlu və M. Kaşqarlı olmuşdur. M.Kaşqarlı öz əsərinə – “Divani-lüğət-it türk”ə dastan süjetləri ilə yanaşı, atalar sözləri, xalq nəğmələri (türkülər) də daxil etmişdir. Əksəriyyəti döyüş mövzusunda olan türkülərdə düşmənə qarşı mübarizədə göstərilən hünərdən bəhs edilir.
Türk dünyasının ilk ensiklopediyası sayılan “Divani-lüğət-it türk” kitabına ortaq türk ədəbiyyatı nümunələri daxil edilmişdir. Bu nümunələri toplamaq üçün M.Kaşqarlı türklər yaşayan bölgələri on ildən artıq bir müddətdə gəzib dolaşmışdır. Kitab türk dünyasının böyük gələcəyini görən Məhəmməd peyğəmbərin bu hədisi ilə başlayır: “Türk dilini öyrənin, onların uzun sürən hakimiyyəti vardır ”.
Mədinə və Məkkədə yaşayıb-yaradan Əbu Məhəmməd ibn Bəşşar, Musa Şəhəvat, İsmayıl ibn Yəsar, Əbdül Abbas, Əl-Əma kimi şairlərimiz öz əsərlərini təhsil aldıqları ərəb dilində yazmışlar. Onların əsərləri ideya-məzmunu, bədii sənətkarlıq xüsusiyyətləri, eləcə də azərbaycanlı – türk təfəkkürü, milli ruhu ilə dövrün ərəb poeziyasından seçilirdi.
IX əsrdən başlayaraq, fars dili şərq ölkələrində poeziya dili kimi geniş yayılmağa başladı. Hökmdarların öz saraylarında farsdilli poeziyaya üstünlük verməsi də bu məsələyə təsirini göstərdi. Azərbaycan ədəbiyyatında XI əsrdən başlayan fars dilində yazmaq ənənəsi bir neçə əsr davam etmişdir. Farsdilli poeziyamız coğrafi sərhədlərlə məhdudlaşmamış, öz ideya-bədii xüsusiyyətləri ilə fərqlənən ədəbi məktəb səviyyəsinə qalxmışdır.
Saraylarla bağlı olan ədəbiyyatda qəsidə mühüm yer tuturdu. Minacat, nət, mədhiyyə, mərsiyə, fəxriyyə janrlarında əsərlərə geniş yer verilir, məzmun və ifadə gözəlliyi ilə seçilən nümunələr yaranırdı. Bu dövrdə şairlər saray mühitinin təsiri ilə ənənəvi mövzulara müraciət etməklə yanaşı, müxəmməs, qitə, rübai və s. janrlarda yazdıqları əsərlərdə təbiəti tərənnüm edir, fəlsəfi düşüncələrini, əxlaqi-nəsihətamiz fikirlərini əks etdirirdilər.
X əsrdə Azərbaycanda sufi ədəbiyyatının ilk nümunələri yaranır. Sufi ideyaları ədəbiyyatın sonrakı inkişaf mərhələlərində, xüsusən orta əsrlərdə ayrı-ayrı şairlərin əsərlərində dərin iz buraxmışdır. Lakin tanınmış sənətkarlarımızın yaradıcılığındakı sufilik meyilləri və motivləri tərki-dünyalıqdan uzaq olmuş, insanın real həyati gözəllikdən zövq almaq, yaşayıb-yaratmaq istəyinə kölgə salmamışdır.
XI–XII əsrlərə aid ədəbiyyatımızda Qətran Təbrizi, Məhsəti Gəncəvi, Xaqani Şirvani, Fələki Şirvani, Mücirəddin Beyləqani, xüsusən də Nizami Gəncəvinin yaradıcılığı Azərbaycan ədəbiyyatında ciddi yüksəlişə səbəb oldu.
Təsadüfi deyildir ki, bu dövrdə yaranan ədəbiyyat Azərbaycan intibahı ədəbiyyatı kimi dəyərləndirilir.
Başlanğıcını qədim zamanlardan alan şifahi xalq ədəbiyyatı janrlarının bu dövrdə zənginləşdiyi də məlumdur. Yaranma tarixi çox qədimlərə gedib çıxan “Kitabi-Dədə Qorqud” eposunun məhz bu dövrdə yazıya alındığı barədə məlumat vardır.
XI əsrdə mütəfəkkir şair Qətran Təbrizi Azərbaycanda fars dilində divan yaratmışdır. Farsdilli Azərbaycan poeziyasının ilk görkəmli nümayəndəsi olan Q.Təbrizinin yaradıcılığı ilə şeirimizin yeni inkişaf mərhələsi başlanır. Bir müddət saraylarda yaşayıb-yaradan şair mədhiyyələrlə məhdudlaşmamış, əsərlərində vətən sevgisi, həyat, ölüm, insan haqqında fəlsəfi düşüncələrə geniş yer vermişdir. XII əsrdə yazıb-yaratmış Əfzələddin Xaqaninin yaradıcılığı ideya istiqamətinə, ictimai motivlərinin genişliyinə, bədii keyfiyyətinə görə ədəbiyyatımızda dərin iz buraxmışdır. Gənc yaşlarından Şirvanşahlar sarayına düşən, çox tez məşhurlaşan Xaqani ilə saray arasında dərin ziddiyyət yaranır. Bu, onun yaradıcılığında da əksini tapır. “Töhfətül-İraqeyn” (“İki İraqın töhfəsi”) Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində ilk poema sayılır.
Həmin dövrün və sonralar yaranan ədəbiyyatın inkişafını Nizamisiz təsəvvür etmək qeyri-mümkündür. Humanizm ideyaları XII əsrdə yalnız Azərbaycanda deyil, bütün Yaxın və Orta Şərq ictimai-bədii fikir tarixində öz parlaq bədii təcəssümünü Nizami poeziyasında tapdı.
XIII–XVI əsrlərdə yaranan ədəbiyyatımızda ən mühüm hadisə farsca yazmaq ənənəsinin getdikcə zəifləməsi, ana dilində yaranan ədəbiyyatın güclənməsidir. Bu dövr də xalqımızın həyatında təzadlı, mürəkkəb bir mərhələdir. Yadelli işğalçıların ölkəmizə hücumları, dağıntı, talan, hakimiyyət uğrunda çəkişmələr şəraitində ədəbiyyatımız öz inkişafından qalmamışdır. Bu dövrdə bütün Yaxın Şərq ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycan poeziyasında da sufizmin təsiri aydın hiss olunur.
XIII əsrdə yazıb-yaratmış Şeyx İzzəddin Həsənoğlunun qəzəlləri doğma türkcəmizdə bizə çatan ilk nümunələrdir. Lakin bu nümunələrin yüksək bədii keyfiyyəti onlardan çox-çox əvvəl ana dilimizdə əsərlərin yazıldığını deməyə əsas verir. Bu dövrdə ədəbiyyatımızın inkişafı Qazi Bürhanəddinin, İmadəddin Nəsiminin, Kişvəri, Həbibi, Hamidi, Şah İsmayıl Xətayi kimi görkəmli sənətkarların adı ilə bağlıdır. Müəllifi məlum olmayan “Dastani-Əhməd Hərami” poeması ana dilində ilk epik poeziya örnəyidir. Nizami ənənələrini davam etdirən Övhədi Marağainin “Divan”ı, “Dəhnamə,” “Cami-Cəm” (“Cəmşidin camı”) poemaları XIII–XIV əsrlərdə yaranmış ədəbiyyatımızın dəyərli nümunələridir. Arif Ərdəbili Nizami Gəncəvinin “Xosrov və Şirin” əsərinin təsiri ilə “Fərhadnamə” adlı poema yazmış, əmək adamını əsas qəhrəman kimi götürmüşdür.
Nizami ənənələrinin davamçılarından olan Əssar Təbrizi “Xosrov və Şirin” əsərinə cavab olaraq orijinal poetik xüsusiyyətləri ilə seçilən, epik şeirimizin nailiyyətlərini özündə əks etdirən “Mehr və Müştəri” poemasını yazmışdır.
XIV əsrin son rübündə Azərbaycanda yeni cərəyan – hürufuzm yaranmışdır. Hürufilik fəlsəfi təlimi İmadədin Nəsiminin yaradıcılığında yüksək bədii ifadəsini tapmışdır.
XV–XVI əsrlərdə Azərbaycan ərazisində müxtəlif sülalələrin hakim dairələrinin Azərbaycan türk dilinə böyük dəyər verməsi, Qaraqoyunlu hökmdarı Mirzə Cahanşahın “Həqiqi”, Səfəvi hökmdarı Şah İsmayılın “Xətayi” təxəllüsü ilə doğma türkcəmizdə əsərlər yazması, Ağqoyunlu hökmdarı Sultan Yaqubun ana dilində yazan sənətkarlara qayğı göstərməsi anadilli ədəbiyyatın inkişafına səbəb olmuşdur. Sivas hökmdarı Qazi Bürhanəddinin ana dilində divan yaratması ana dilimizin şeir-sənət dili kimi imkanlarını üzə çıxarmışdır. Ədəbi mühitdə yaxşı tanınan Həbibi, Kişvəri, Həqiqi, Hamidi kimi sənətkarların yaradıcılığı anadilli poeziyamızın güclənməsində əhəmiyyətli rol oynamışdır.
Orta əsr türk dünyasının poeziya zirvəsini öz yaradıcılığı ilə Məhəmməd Füzuli fəth etmişdir. O özündən əvvəlki poeziyanın bütün müsbət keyfiyyətlərini mənimsəyərək parlaq istedadı ilə anadilli epik və lirik şeirimizi yeni məna, üslub tapıntıları ilə zənginləşdirdi. Füzuli lirikasının ən dəyərli inciləri məhəbbət və gözəlliyi tərənnüm edən qəzəlləridirsə, süjetli əsərləri içərisində möcüzə sayılanı “Leyli və Məcnun” poemasıdır.
Yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatının birinci mərhələsi olan XVII–XVIII əsrlərdə coğrafi və strateji baxımdan mühüm mövqeyə malik olan Azərbaycan ərazisi qonşu dövlətlər tərəfindən döyüş meydanına çevrilmiş, ölkədə vəziyyət son dərəcə ağırlaşmışdı. Bütün bu çətinliklərə baxmayaraq, ədəbiyyatımız ənənələrdən faydalanmaqla yanaşı, yeni keyfiyyətlərlə də zənginləşmiş, inkişafını dayandırmamışdır. XVI əsrin sonu, XVII əsrin əvvəllərində real tarixi hadisələr əsasında yaranmış “Koroğlu” eposu mühüm ədəbi hadisə idi.
XVII–XVIII əsrlərdə aşıq sənəti sürətlə inkişaf etmiş, maraqlı məhəbbət dastanları yaradılmışdı. Sarı Aşıq, Abbas Tufarqanlı, Xəstə Qasım kimi ustad sənətkarlar aşıq şeirinin inkişafında, zənginləşməsində böyük rol oynamışlar. Bu yüzilliklərdə Əmani, Məsihi, Saib Təbrizi, Qövsi Təbrizi, Fədai, Molla Vəli Vidadi, Molla Pənah Vaqifin yaradıcılığı ədəbiyyatımızın yüksəlişinə təkan verdi. Əgər XVII əsrdə romantik əhvali-ruhiyyə aparıcı idisə, XVIII əsrdə romantik və realist üslub üstün idi. XVIII əsrdə ölkədə baş verən mühüm ictimai-siyasi hadisələrin, xalq yaradıcılığının yazılı ədəbiyyata təsiri realist meyillərin güclənməsinə səbəb olur. Bu baxımdan Vaqifin yaradıcılığı diqqəti daha çox çəkir.
Yeni dövr Azərbaycan ədəbiyyatının ikinci mərhələsində – XIX əsrdə ictimai-mədəni həyatın bütün sahələrində olduğu kimi, ədəbiyyatda da köklü dəyişikliyə, yeniləşməyə meyil özünü göstərməyə başladı. Bu dövrdə ədəbiyyatımızda həm klassik poeziya ənənələri əsasında təşəkkül tapan romantik poeziya, həm də xalq şeiri ənənələri davam və inkişaf etdirilmişdir. Abbasqulu ağa Bakıxanov, Mirzə Şəfi Vazeh, Seyid Əbülqasım Nəbati, Mirzə Baxış Nadim kimi istedadlı şairlər qəzəl, qəsidə, məsnəvi, müxəmməs, poema kimi klassik şeir janrlarında bədii cəhətdən mükəmməl əsərlər yaratmışlar. Bu sənətkarlar dərin ictimai-siyasi və satirik məzmunlu şeirlər də yazmış, onlarda hakim təbəqənin özbaşınalığına, zülm və haqsızlığa etiraz etmiş, humanist ideyaların təbliğinə geniş yer vermişlər. İsmayıl bəy Qutqaşınlının “Rəşid bəy və Səadət xanım” hekayəsi ilə Azərbaycan ədəbiyyatında yeni tipli bədii nəsrin təməli qoyulmuşdur.
XIX əsrin ikinci yarısında M.F.Axundzadənin yaradıcılığı ilə Azərbaycanda və Yaxın Şərq xalqlarının bədii fikrində fərqli bir ədəbi məktəbin əsası qoyulur, milli ədəbiyyat öz inkişafında yeni zirvələrə yüksəlir. Azərbaycan və Şərq, rus və Qərbi Avropa ədəbiyyatındakı humanist ənənələri dərindən mənimsəyən M.F.Axundzadə sənətin qarşısında duran yeni tələbləri düzgün müəyyənləşdirmiş, dramaturgiyanın əsasını qoymuşdur. Nəcəf bəy Vəzirov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev və b. onun yaradıcılıq ənənələrini davam və inkişaf etdirmişlər.
Azərbaycan xalqının mədəni-siyasi tarixində mütərəqqi ideyaların və inkişafın dərinləşməsi ilə seçilən XIX əsrdə milli teatr və milli mətbuatın yaranması mühüm hadisə idi. Görkəmli maarifçi və ictimai xadim Həsən bəy Zərdabinin redaktorluğu ilə “Əkinçi” qəzetinin nəşrə başlaması ölkənin sosial-mədəni həyatında bir canlanma əmələ gətirmiş, demokratik ideyaların yayılmasına güclü təkan vermişdir. Qəzetdə Nəcəf bəy Vəzirov, Əsgər ağa Gorani, Seyid Əzim Şirvani, Mirzə Fətəli Axundzadə və b. məktub və məqalələr dərc etdirirdilər.