Xalqın arzu və istəyinin ifadəsi
“Koroğlu” eposu
XVII–XVIII əsrlər Azərbaycan folklorunun inkişaflnda zəngin bir dövrdür. Həmin dövrdə bir sıra möhtəşəm dastanlar yaranır. Bu dastanlar içərisində “Koroğlu” eposu xüsusi yer tutur.
Maraqlıdır ki, “Koroğlu”da xalqımızın əski mifik təsəvvürləri, folklor düşüncəsi, xalq və qəhrəman, zalım, zülm və ona qarşı mübarizə və s. barədə tarix boyunca qazandığı təcrübə və təəsüratla XVI-XVII əsrlərin bir sıra ictimai-siyasi və tarixi hadisələri ustalıqla sintez edilmişdir. Buradakı bir çox obraz, epizod və hadisələrin daha qədim çağların təsəvvür, dünyagörüş və hadisələri ilə bağlı olduğu özünü aydın şəkildə göstərir. Eposun XVI əsrdə başlamış və XVII əsrdə də öz ömrünü davam etdirən Cəlalilər hərəkatı, habelə bu dövrdə baş vermiş xalq üsyanları, qaçaq hərəkatı ilə ciddi bağlılığı vardır.
Cəlalilər hərəkatı təməlini 1516-cı ildə Osmanlı sultanına qarşı baş vermiş üsyana rəhbərlik edən Şeyx Cəlalın adından götürür. Bu hərəkat müəyyən zamanlarda yatırılsa da,vaxtaşırı közərir və bir əsrdən artıq davam edir. Ancaq məsələ burasındadır ki, hərəkat əvvəllər azadlıq mübarizəsi kimi başlayıb xalq arasında qazansa da, sonradan tədricən nüfuzunu itirir. Çünki hərəkata qoşulan təsadüfi adamların niyyəti üzə çıxır. Onlar cəlalilər adı altında yol kəsmək, qarətçilik, quldurluq, həramiliklə məşğul olurlar. XVI əsrin 80-ci illərindən etibarən “cəlali” sözü mənfi anlamda, “hərami”, “quldur”, “yolkəsən” mənasında işlədilməyə başlayır. “Koroğlu”da isə “cəlali” müsbət anlamda xalqın təəssübünü çəkən qəhrəman mənasındadır. Deməli, eposun yaradıcıları ona hərəkatın nüfuzlu, xalq təəssübünü çəkən, zülmə, ədalitsizliyə etiraz mövqeyində dayanan qəhrəmanlarının dövründən çıxış etmişlər.
Eposun baş qəhrəmanı Koroğlunun, eləcə də dastandakı Giziroğlu, Eyvaz və s. obrazların da tarixi şəxsiyyyət olduğu barədə mənbələrdə müəyyən məlumatlar vardır. Məsələn, Təbrizli Arakel 1662-ci ildə tamamladığı əsərində Cəlalilər hərəkatından danışır, Koroğlu, Giziroğlu, Eyvaz və bir sıra digər şəxslərin həmin hərəkatda döyüşçü kimi iştirak etdiyini göstərir. Mənbələrdə hərəkat iştirakçılarından 23 nəfərin adı çəkilir və onların tarixi şəxsiyyət olduğu barədə məlumat verilir. Bəzi mənbələr Koroğlunun Cənubi Azərbaycanda Muradbəyli tayfasından olduğunu, XVI əsrdə yaşadığını, Cəlalilər hərəkatının ən sayılıb-seçilən qəhrəmanlarından olduğunu göstərir.
Maraqlı cəhətdir ki, dastan yalnız Azərbaycan xalqı içərisində yaranıb yayılmamış, daha geniş coğrafi ərazidə – Qafqazda, Orta və Kiçik Asiya, Yaxın Şərqin bir sıra ölkələrində şöhrət qazanmışdır. Göstərilən coğrafi ərazilərdə yaşayan xalqlar Azərbaycan “Koroğlu”sunun təsiri altında və ondan faydalanaraq öz milli qəhrəmanlıq dastanlarını yaratmışlar. Nəticədə dastanın özbək, qazax, türk, tacik, türkmən, kürd, erməni və gürcü variantları meydana gəlmişdir. Bu variantları fərqləndirən cəhətlər olsa da, birləşdirən əlamətlər də az deyildir.
Orta Asiya variantlarında Koroğlunun 40 silahdaşı vardır. Özbək variantında Koroğlu “Goroglu” kimi təqdim edilir; bu ad ona qəbirdən tapıldığı üçün verilir. Diqqəti cəlb edən əsas cəhət budur ki, bütün variantlarda baş qəhrəman mərdlik, igidlik simvolu olan Koroğludur.
“Koroğlu” eposunun başlıca ideyası qəhrəmanlıq, igidlik, zülmə, zorakılığa, ədalətsizliyə, haqsızlığa, istismara və s. qarşı mübarizədir. İstər Koroğlu, istərsə də onun silahdaşları zülmə, ədalətsizliyə və haqsızlığa məruz qaldıqları üçün öz doğulduqları yeri tərk edib Çənlibelə toplaşmışlar. Onların hamısını vahid bir amal və məslək birləşdirir. Bu igidlər yoxsulların, imkansızların, zülmə məruz qalanların, kimsəsizlərin tərəfini tutur, zalımlara qarşı döyüşür, mübarizə aparırlar. Təbii ki, həmin zalımlar paşalar, bəylər, feodallar, istismarçılardır. Əsərdə qəhrəmanlıq, comərdlik, döyüş səhnələri aparıcı yer tutsa da, ailə-məişət, dostluq, sevgi, sədaqət və s. məsələlərə də geniş yer verilir.
Dastanda zəngin və maraqlı obrazlar silsiləsi ilə rastlaşırıq. Bu obrazlara həm kişilər, həm də qadınlar daxildirlər.
Əsərin baş qəhrəmanı Koroğludur. Onunla biz dastanın ilk qolunda – “Alı kişi”də tanış olur, əsl adının Rövşən olduğunu öyrənirik. Həsən xanın ilxıçısı olan Alı kişinin gözləri həmin xan tərəfindən haqsız yerə çıxarıldığı üçün onu “ Koroğlu” deyə çağırırlar. Onun qəhrəmanlığında qeyri-adi keyfiyyətlərin olması mifik düşüncədən irəli gəlir. İstər onun atları (Qırat, Dürat), istər qılıncı (Misri qılınc), istərsə də fiziki gücü, pəhləvanlığı qeyri-adi, mifik mənşəyə bağlıdır. Koroğlu təkcə qılınc qəhrəmanı kimi diqqəti cəlb etmir. O, həm də şeirlər söyləyən bir şair və saz çalıb oxumağı bacaran aşıqdır. Beləliklə, onun şəxsiyyətində qəhrəmanlıq, şairlik və aşıqlıq keyfiyyətləri birləşir. O, qorxmaz, cəsarətli, yenilməzdir. Öz silahdaşlarına – dəlilərə səmimi, sədaqətli, yoxsullara, zəiflərə münasibətdə ədalətlidir. Ümumiyyətlə, Koroğlu xalq adamıdır, başqa sözlə, xalqın tərəfini tutan, onu müdafiə edən el qəhrəmanıdır. Zaman-zaman xalq onu ideallaşdırıb özü üçün yenilməz və ədalətli bir qəhrəmana çevirmişdir.
Koroğlunun silahdaşları da vardır. Bunlar “Koroğlunun dəliləri” adlanırlar. Onların sayı 7777 göstərilir. Əlbəttə, bu, folklorla bağlı rəmzi rəqəmdir. “Dəli” sözü dastanda indiki anlamda (ruhi xəstə) yox, “igid”, “qəhrəman”, “döyüşçü” mənasındadır. Dəli Həsən, Dəmirçioğlu, Eyvaz, Bəlli Əhməd, Kosa Səfər, Tanrıtanmaz, Halaypozan, Tüpdağıdan və b. Koroğlunun məşhur dəlilərindəndirlər. Giziroğlu Mustafa bəy tanınmış bir qəhrəman olsa da, Koroğlu dəlisi deyil. O başının dəstəsi ilə müstəqil hərəkət edir.
Dastandakı Aşıq Cünun qılınc qəhrəmanı yox, saz-söz adamı, sənətkardır. Koroğlunun dostu olan Aşıq Cünun el içərisindən çıxmışdır. Vaxtaşırı Çənlibelə gəlib burada saz-söz məclisi qurur, dəliləri əyləndirir.
Eposda bir sıra qadın obrazları da vardır. Bunlardan Nigar xanımı, Ruqiyyə xanımı, Telli xanımı, Məhbubə xanımı, Dünya xanımı və b. göstərmək olar. Nigar xanım Koroğlunun ömür-gün yoldaşıdır. Dastandakı qadınlar da ərləri kimi cəngavərdir. Onlar da döyüşməyi bacarır, öz cəsurluqları ilə diqqəti cəlb edirlər.
Dastandakı Həsən xan, Hasan paşa, Bolu bəy və s. surətlər hakim təbəqəni, bəy, xan, paşa silkini təmsil edirlər. Əsas mübarizə də Koroğlu başda olmaqla dəlilərlə onlar arasında baş verir. Əsərdəki obrazlardan bəziləri ancaq dastanın bir qolunda, bəziləri isə bir neçə qolunda iştirak edirlər.
Epos mükəmməl süjet və kompozisiyaya malikdir. Mətni digər dastanlarda olduğu kimi, həm nəsr, həm də nəzmdən ibarətdir. Nəzm hissəsindəki şeirlər, əsasən, qoşma və gəraylı janrlarındadır. Hal-hazırda dastanın iyirmidən yuxarı qolu məlumdur.
Dastan “Alı kişi” qolu ilə başlayır və “Koroğlunun qocalığı” qolu ilə sona yetir. “Koroğlu ilə Dəli Həsən” adlanan ikinci qolda Dəli Həsənlə Koroğlunun qarşılaşması əks olunmuşdur. Koroğluya məğlub olan Dəli Həsən onun silahdaşına çevriən ilk dəlidir. Dastandakı bütün qollar bir-birindən maraqlı olub, müstəqil və bitkin səciyyə daşıyır. Lakin onları ümumi bir ideya xətti – Koroğlu ilə bağlılıq birləşdirir.